نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۴۱

اخبار

"اهمیت سلامت خانواده و سلامت روانی اجتماعی"

انتخاب شعار"سلامت خانواده و سلامت روانی اجتماعی" فرصتی مغتنم برای نمایان ساختن اهمیت آن در تضمین امنیت روانی و انسجام اجتماعی است.

دکتر محمد طاهری پزشک متخصص اعصاب و روان با اشاره به اهمیت سلامت خانواده و سلامت روانی در تضمین امنیت و انسجام اجتماعی گفت : خانواده اولین و مهمترین نهاد اجتماعی است که بسیاری از هنجارها و ناهنجاری های اجتماعی در آن شکل می گیرد،شخصیت فرزندان و  شالوده هویت آنان در خانواده پایه ریزی می شود و بسیاری از اصول فردی و اجتماعی را در این محیط می آموزند.

وی ادامه داد : امن و سالم بودن محیط خانواده در روحیه اعضای آن تاثیر مثبت گذاشته و این تاثیرات مطلوب به جامعه منتقل می شود، از سوی دیگر محیط نامساعد و ناهنجارخانواده با تاثیر تخریب بر اعضای آن جامعه را نیز متاثر می کند،روابط سالم و انسانی میان اعضای خانواده بسیار پر اهمیت است و پایه سلامت روانی اعضای خانواده به شمار می رود. خانواده سالم بستر مناسبی برای رشد و شکوفایی و بالندگی اعضای خود فراهم می کند و در حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی آنها تاثیر فراوان و غیر قابل انکاری دارد.

دکتر طاهری افزود: در خانواده سالم کانون خانواده گرم و پابرجاست; هر کدام از اعضا وظایف و کارکردهای متعارف خود را به نحو احسن انجام میدهند.قوانین و مقررات صریح و روشن وجود دارد.حریم افراد در ساختار خانواده مشخص و تعیین شده است.روحیه سپاسگذاری در بین اعضا حاکم است.حمایت و همدلی بین اعضای خانواده وجود دارد.صمیمیت و عشق و محبت بین اعضا و احترام به همدیگر بارز است و  عزت نفس و اعتماد به نفس در سطح مطلوبی است.

وی در ادامه عنوان کرد: خانواده های ناسالم زمینه را برای ایجاد اختلاف در ابعاد جسمی ، روانی و اجتماعی فراهم کرده و افراد را به سمت بزهکاری ، خشونت ، پرخاشگری ، وابستگی به مواد مخدر و الکل یا روانگردان و سایر موارد سوق می دهد.تحقیقات نشان داده که فرزندان خانواده های نابسامان و از هم پاشیده که با والدین عصبی و زود رنج زندگی می کنند به علت کمبودهای عاطفی یا محرومیت از تربیت صحیح ، اغلب افرادی یاغی و بزهکار و معتاد از آب در می آیند و میزان درگیری ، طلاق ، جدایی و اختلالات روانپزشکی در خانواده های ناسالم بیشتر دیده می شود.وی همچنین عوامل و مسائل گوناگونی که می توانند در  سلامت روانی ، اجتماعی جامعه موثر باشند را اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان ،بیکاری ، خشونت، بی اعتمادی اجتماعی، فقر و مشکلات اقتصادی، بی عدالتی و تبعیض اجتماعی، نزول ارزشها و رعایت نشدن حقوق شهروندی برشمرد.

دکتر طاهری در پایان بطور خلاصه به تشریح چند مورد از راهبردهای پیشگیری سطح سلامت روانی ، اجتماعی شامل:  آموزش و آگاه سازی مردم در مورد سلامت روان، تقویت مهارتهای مرتبط با سلامت روان مانند مهارتهای زندگی ، مهارتهای فرزند پروری ، مهارتهای شغلی و ...، ایجاد و تقویت سامانه های حمایت اجتماعی، مداخله های اجتماعی با هدف کاهش استرس و ارتقای سلامت روان، توانمند سازی اجتماعی، مداخله در بحران برای وضعیتهای مانند طلاق ، جدایی ، بلایا ،پیش گیری از کودک آزاری و دیگر خشونت های خانوادگی، کنترل عوامل خطر برخی بیماریها مانند خودکشی ، اعتیاد ، عقب ماندگی ذهنی و ... پرداخت .

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۳۷
تعداد بازدید : ۱۸۹
کد خبر : ۱۵,۲۵۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید